Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nowe pytanie 18.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anka




Dołączył: 07 Paź 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 10:53, 29 Paź 2008    Temat postu: Nowe pytanie 18.

Omów wybrane poznawcze podejście do inteligencji.

Teoria komponentów Stenberga ()źródło: Sternberg.

Inteligencja to możliwość korzystania z doświadczenia, używania procesów metapoznawczych (pr. metapoznawcze to rozumienie i kontrolowanie przez czlowieka jego procesów myślenia) do uczenia sie oraz zdolność adaptacji do otaczającego środowiska, które może wymagać przystosowań w zależności od warunków społecznych i kulturowych. (poznawcza def. inteligencji)

Teoria Stenberga.
Stenberg badał procesy przetwarzania inf. w zadaniach złożonych (np. analogie, uzupełnianie serii, sylogizmy). koncentrował sie na wykryciu, co taliego robią osoby, ktore efektywniej niż inni przetwarzają informacjie.
Sternberg wydzielił
komponenty inteligencji - umysłowe procesy i strategie wykorzystywane przy wykonywaniu zadań, takie jak: przekładanie bodźca zmysłowego na reprezentację umysłową, przekształcanie jednej reprezentacji poznawczej w inną czy przekładanie reprezentacji poznawczej na reakcję ruchową.
w rezultacie analizy komponentów okazało sie , że ludzie rozwiązują zadania (oparte na analogiach itp) za pomocą kilku procesów składowych (komponentów), do których należą:
1. kodowanie elementów problemu
2. wnioskowanie - ustalanie relacji między co najmniej niektórymi elementami
3. przenoszenie tych relacji na inne elementy
4. stosowanie wywnioskowanych relacji do nowej sytuacji.
(Np. analogia: PRAWNIK: KLIENT:: LEKARZ: ....... odpowiedzi: a. PACJENT, b. MEDYCYNA. by rozwiązać to zadanie trzeba dokonać kodowania każdego elementu analogii - spostrzec go i wydobyć z pamięci inf. o nim. Następnie trzeba wywnioskować relację między prawnikiem a klientem. Następnie trzeba przenieść relację z pierwszej połowy analogii na drugą. wreszcie trzeba zastosować wykrytą analogię do znalezienia ostatniego elrmentu analogii)
Osoby o wyższej inteligencji dłużej kodują elementy zadania niż os mniej inteligentne, ale nadrabiają ten czas dzięki szybszemu wykonywaniu pozostałych komponentów.
Os bardziej inteligentne poświęcają więcej czasu na planowanie globalne - kodowanie problemu i formułowanie ogólnej strategii rozwiązania zadania, a mniej na planowanie lokalne - tworzenie i realizowanie strategii odnoszących sie do szczegółów zadania. powoduje to, iz wzrasta wówczas prawdopodobieństwo poprawności ogólnej strategii.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin