Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nowe pytanie 15.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anka




Dołączył: 07 Paź 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 12:33, 29 Paź 2008    Temat postu: Nowe pytanie 15.

Style poznawcze i ich cechy charakterystyczne, rodzaje i rola w funkcjonowaniu człowieka.

Styl poznawczy to preferowany sposób funkcjonowania poznawczego, odpowiadający indywidualnym potrzebom jednostki (nie umiejętności!).
Wyróżniamy następujące style:
1. refleksyjność – impulsywność
2. zależność – niezależność od pola
3. abstrakcyjność – konkretność
4. style poznawcze w koncepcji Steinberga.

Refleksyjność – impulsywność (Kagan) ujawnia się w sytuacjach rozwiązywania problemów poznawczych. Definiowany jest przy użyciu 2 wskaźników: szybkości znajdowania rozwiązań i ich poprawności.
Impulsywność to tendencja do szybkiego udzielania odpowiedzi i popełniania wielu błędów.
Refleksyjność to tendencja do długiego namyślania się i popełniania niewielu błędów.
Inna nazwa refleksyjności – impulsywności to tempo poznawcze.
R.-I. określa:
• stopień kontroli sprawowanej przez człowieka nad własnym funkcjonowaniem poznawczym: R. – silna skłonność do kontroli; I. – beztroska, tendencja do zadawalania się pierwszym lepszym rozwiązaniem
• sposób definiowania przez człowieka kompetencji poznawczych: czy liczy się dla niego bardziej szybkość czy poprawność rozwiązania
• stopień tolerancji na odroczenie wzmocnienia, kt jest znalezienie rozwiązania: I. – preferowanie wzmocnień szybkich; R. – wzmocnień maksymalnie dużych, nawet gdy są odroczone.
• Stopień tolerancji ryzyka poznawczego: I. – wysoki, R. – niski
• Strategię poszukiwania informacji: R. – preferowanie strategii systematycznej; I. – poszukiwań chaotycznych.

Zależność – niezależność od pola (Witkin) określa stopień, w jakim spostrzeganie determinowane jest przez ogólną organizację pola percepcyjnego.
Zależność od pola – to tendencja do spostrzegania globalnego (całościowego), w kt części doświadczane są jako spojone z całością.
Niezależność od pola – skłonność do „przełamywania” zastanej organizacji pola percepcyjnego, do wyodrębniania poszczególnych części i spostrzegania ich jako względnie niezależnych od całości.
Niezależny od pola styl to styl analityczny; zależny – globalny.

Abstrakcyjność – konkretność (Goldstein i Scheerer) określa preferencje dotyczące poziomu ogólności stosowanych kategorii poznawczych.
Abstrakcyjność – nasilenie orientacji zadaniowej; z umiejętnością koordynowania i wykorzystywania wielu różnych informacji przy rozwiązywaniu problemów; elastyczność myślenia. To styl wyobrażeniowy.
Konkretność – wykonywanie zadań prostych. To styl pojęciowy.

Style Sternberga.
Człowiek w różnych okresach życia i w różnych sytuacjach może ujawniać różne style funkcjonowania. Sternberg zamiast style poznawcze używa określenia style myślenia, są to preferowane sposoby myślenia, decydujące o tym, jak jednostka dysponuje posiadanymi zasobami poznawczymi. S. zakłada, że istotną rolę w funkcjonowaniu intelektualnym odgrywają metaloznawcze procesy kontrolne i decyzyjne, nadzorujące przebieg pozostałych procesów poznawczych. Wymiary stylu dotyczą poszczególnych aspektów procesu kierowania przez człowieka własną aktywnością poznawczą.
13 stylów myślenia Sternberga:
• legistrator – tendencja do samodzielnego strukturalizowania problemów i planowania własnych działań
• wykonawca – lubi sytuacje już ustrukturalizowane, jest dobrym realizatorem planów stworzonych przez innych
• sędzia – skłonny jest do myślenia analitycznego; zestawianie i porównywanie danych; ocenianie efektów działań innych ludzi, ich samych
• monarchiczny – koncentruje się na jednym celu naraz
• hierarchiczny – skłonny zajmować się kilkoma sprawami naraz, nadając im różną wagę, do kt dostosowuje czas i wysiłek
• oligarchiczny – tendencja do podejmowania w tym samym czasie różnych zadań traktowanych jako równie ważne
• anarchiczny – skłonność do działań przypadkowych, unikanie planowania
• globalny – abstrakcyjność i nieprzywiązywanie wagi do szczegółów
• lokalny – preferowanie problemów konkretnych; drobiazgowość i pragmatyzm
• introwertywny – w porównaniu z ekstrawertywnym cechuje się silniejszą orientacją zadaniową i preferowaniem pracy w pojedynkę
• ekstrawertywny
• postępowy – poszukiwanie nowości, skłonność do modyfikowania swoich sposobów działania; dobrze czuje się w sytuacjach niejasnych i wieloznacznych
• konserwatywny – niechęć do zmian i wykraczania poza ustalone procedury; unikanie niejednoznacznych sytuacji.
1-3 odnosi się do funkcji czynności intelektualnych (ustalania zasad, reguł, realizowania działań
4-7 dotyczy strategii rozkładania zasobów poznawczych na realizację poszczególnych zadań
8-9 dotyczy poziomu ogólności, na jakim rozpatruje się problemy poznawcze
10-11 dotyczy zasięgu (orientacja „do wewnątrz” vs „na zewnątrz”)
12-13 dotyczy otwartości na zmiany
Znaczenie stylów myślenia polega na tym, że pośredniczą one między zdolnościami człowieka a ich realizacją w rzeczywistym funkcjonowaniu. Są obok zdolności ważnymi wyznacznikami efektywności wykonywania różnego rodzaju zadań. Wartość poszczególnych stylów jest przy tym zróżnicowana w zależności od typu zadania – styl. który okazuje się korzystny w jednych sytuacjach, utrudnia radzenie sobie w innych, w kt pożądany jest styl odmienny.

Style poznawcze kształtują się już w dzieciństwie i pomimo zmian rozwojowych odznaczają się stosunkowo dużą stałością.
Refleksyjny – zadania konwergencyjne – wymagające staranności, analizy szczegółów, systematyczności
Impulsywny – zadania dywergencyjne – wymagające pośpiechu, szybkich decyzji, tolerowania ryzyka poznawczego
Niezależny od pola – selektywności, organizowania lub przeorganizowania danych, w sytuacji braku informacji zwrotnych
Zależny od pola – wymagające podporządkowania, współdziałania z innymi ludźmi
Abstrakcyjny – zadania złożone, wymagające radzenia sobie z niejednoznacznością
Konkretny – zadania proste.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anka




Dołączył: 07 Paź 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 12:38, 29 Paź 2008    Temat postu:

Źródło: Strelau

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin