Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

33. Postawy i ich zmiany.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Maxivitt
Administrator



Dołączył: 28 Lis 2005
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z nienacka

PostWysłany: Pon 17:53, 06 Lut 2006    Temat postu: 33. Postawy i ich zmiany.

Postawy i ich zmiany.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kasia Q




Dołączył: 07 Lut 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 17:40, 09 Lut 2006    Temat postu:

Postawy to względnie trwałe oceny ludzi, obiektów i pojęć. Wszystkie postawy mają komponent emocjonalny, poznawczy i behawioralny, chociaż mogą być oparte bardziej na jednym z tych komponentów niż na pozostałych.
Postawy można zmieniać na wiele różnych sposobów. Jak pokazano w badaniach teorii dysonansu poznawczego, postawy ulegają zmianie, gdy ludzie angażują się w obronę stanowiska sprzecznego z własną postawą przy niskim uzasadnieniu zewnętrznym. Jeśli to się zdarzy, to poszukują wewnętrznego uzasadnienia swojego zachowania, dostosowując do niego własną postawę.
W inny sposób postawy zmieniają się, gdy ludzie otrzymują komunikaty perswazyjne. Zgodnie z Programem Uniwersytetu Yale poświęconym badaniu zmian postaw perswazyjność komunikatu zależy od różnych aspektów nadawcy lub źródła komunikatu; różnych aspektów samego komunikatu (np. jego treści); i różnych aspektów odbiorcy. Model wypracowania prawdopodobieństw wyszczególnia, kiedy będziemy pod wpływem siły argumentów zawartych w komunikacie, a kiedy znajdziemy się pod wpływem bardziej powierzchownych charakterystyk, takich jak atrakcyjność nadawcy. Ludzie będą aktywizować centralną strategię perswazji, jeśli mają motywację i zdolności do skupienia uwagi na argumentach. Taka sytuacja zaistnieje prawdopodobnie, gdy treść komunikatu ma duże znaczenie osobiste. Ludzie będą aktywizować peryferyczną strategię perswazji, jeśli albo nie chcą, albo nie mogą skupić swojej uwagi na argumentach. Wówczas będą oni pod wpływem takich peryferycznych wskazówek, jak atrakcyjność nadawcy lub długość komunikatu. Zmiana postawy jest bardziej długotrwała i bardziej odporna na atak, jeśli zachodzi przez zaktywizowanie strategii centralnej.
Komunikaty wzbudzające strach mogą spowodować zmianę postawy, aktywizując albo strategię centralną, albo peryferyczną. Powodują one zmianę dzięki strategii centralnej, gdy komunikat wzbudza strach i ludzie wierzą, że treść komunikatu przyniesie uspokojenie.
Skuteczność komunikatów perswazyjnych zależy także od źródeł i siły postaw. Postawy oparte na poznaniu wynikają przede wszystkim z przekonań na temat właściwości obiektu postawy. Postawy oparte na emocjach powstają raczej na bazie emocji i wartości; można je też tworzyć przez klasyczne i instrumentalne warunkowanie. Postawy oparte na zachowaniu są skutkiem działań wobec obiektu postawy. Badania teorii spostrzegania siebie pokazały, że jeżeli nasze postawy są słabe lub wieloznaczne, to wnioskujemy o nich na podstawie obserwacji swojego zachowania. Postawy oparte na zachowaniu prawdopodobnie będą charakteryzować się wysoką dostępnością, która wyraża się siłą związku zachodzącego między obiektem i postawą osoby" wobec tego obiektu.
Istnieją dwa sposoby uodpornienia ludzi na ataki wymierzone w ich postawy. Po pierwsze, możesz dążyć, aby postawa oparta była na emocjach, poprzez wzmacnianie wyznawanych przez daną osobę wartości, co powinno uczynić ją względnie odporną na komunikaty perswazyjne, w których wykorzystuje się argumenty logiczne. Drugie podejście stosuje uodpornienie postawy, w którym aplikujesz małą dawkę argumentów sprzecznych z danym stanowiskiem, ułatwiając w ten sposób odrzucenie tych argumentów, gdy zostaną użyte. To podejście może także uodpornić na ataki, które odwołują się do emocji i wartości, jeśli ludzie spotkają się wcześniej z małą dawką tego rodzaju oddziaływań.
Jednakże próby wywierania wpływu na nasze postawy nie powinny być dokonywane zbyt natarczywie. Surowe zakazy angażowania się w pewne zachowania mogą w konsekwencji spowodować wzrost zainteresowania tym działaniem. Po pierwsze, może zostać wzbudzona reaktancja, która jest nieprzyjemnym stanem doświadczanym przez ludzi, gdy zostaje zagrożona ich wolność wyboru. Jednym ze sposobów redukcji reaktancji jest podjęcie zachowania, które zostało zagrożone. Po drugie, gdy istnieje zewnętrzny i wewnętrzny powód unikania jakiegoś działania, to może pojawić się efekt naduzasadnienia. Jest to proces, w którym ludzie koncentrują się na zewnętrznych powodach swojego zachowania i pomijają motywy wewnętrzne.
Ważnym elementem, o którym należy pamiętać, kiedy następuje zmiana postawy, jest jej związek z zachowaniem. Jednakże związek między postawami i zachowaniem nie jest tak prosty, jak kiedyś sądzono. Musimy odróżnić zachowania, które są spontaniczne, od zachowań, które będą raczej planowane i przemyślane. Przez odwołanie się do postaw można przewidywać zachowania spontaniczne tylko wtedy, kiedy postawy są stosunkowo łatwo dostępne. Jeśli postawy nie są dostępne, to jest bardziej prawdopodobne, że będą one pod wpływem czynników sytuacyjnych i społecznych. Teoria wyrozumowanego działania wyszczególnia, jak możemy przewidywać planowane i przemyślane zachowania ludzi. Konieczna jest jednak zarówno znajomość postaw ludzi wobec konkretnego działania, jak i znajomość ich norm subiektywnych - przekonań na temat tego, jak inni oceniają zachowanie, o które chodzi. Poznanie tych dwóch elementów pozwala nam dobrze przewidywać behawioralne intencje innych, które są wysoko skorelowane ich planowanymi zachowaniami.
(Aronson)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mk
Gość






PostWysłany: Pią 22:13, 30 Cze 2006    Temat postu:

Postawa społeczna to termin wprowadzony przez Thomasa i Znanieckiego w 1918r. w celu wyjaśnienia różnic w zachowaniu polskich farmerów w Polsce i w USA.
definicja – względnie stała ocena obiektu ( przedmiotów, osób, grup, zjawisk, idei itp.)
EAGLY i CHAIKEN ( 1993):
• Psychologiczna tendencja wrażana poprzez ocenę obiektu,
• Ocena zawarta jest we wszystkich klasach reakcji: jawnych czy ukrytych, poznawczych, afektywnych, behawioralnych.

Trójskładnikowy model postaw:
• Komponent poznawczy – poznawcze oszacowanie obiektu oparte na przekonaniach i wspomnieniach dotyczących obiektu postawy
• Komponent afektywny – pozytywna, negatywna lub mieszana reakcja afektywna składająca się z emocji, nastrojów i uczuć dotyczących obiektu postawy
• Komponent behawioralny – dyspozycja czy tendencja do zachowania w specyficzny sposób wobec obiektu postawy
Jednostka dąży do utrzymania spójnej ewaluacji obiektu, lecz wzajemne związki między elementami postawy nie są jednoznaczne. W obliczu niespójnych ewaluatywnie informacji o obiekcie jednostka dąży do ukształtowania postawy raczej pozytywnej lub raczej negatywnej, rzadziej ambiwalentnej. Postawy, podobnie jak schematy poznawcze, kierują przetwarzaniem informacji tak, by usunąć rozbieżności.

Funkcje postaw – instrumentalne:
• Utylitarna/ adaptacyjna – postawy pozwalają osiągnąć pożądane cele ( nagrody), a uniknąć kar ( postawa wobec obiektu skłania do podjęcia odpowiednich kroków w celu uzyskania czegoś lub uniknięcia)
• Poznawcza/ ekonomiczna – postawy pomagają zorganizować i uprościć świat, sterując naszymi zachowaniami wobec obiektów pozytywnych i negatywnych

Funkcje tożsamościowe postaw:
• Ekspresja tożsamości jednostki i wyznawanych wartości – postawy pozwalają zdefiniować tożsamość (kim jesteśmy) poprzez wyeksponowanie, jakie wartości cenimy, np. postawy wobec aborcji, praktyk religijnych itp.
• Obrona Ego – projekcja własnych nieakceptowanych uczuć na inne osoby lub grupy chroni poczucie własnej wartości, np. uprzedzenia wobec mniejszości etnicznych.
Funkcje instrumentalne i tożsamościowe nie muszą się wykluczać!

Rodzaje postaw:
• Oparte na komponencie behawioralnym – bardziej na obserwacji własnego zachowania niż przekonaniach i emocjach
• Oparte na poznaniu – na przekonaniach na temat właściwości obiektu postawy; oparte na racjonalnym myśleniu; funkcja to sklasyfikowanie obiektów wg nagród i kar, których nam dostarczają.
• Oparte na emocjach – bardziej powiązane z uczuciami i wartościami, bez analizy faktów; funkcja to w większym stopniu wyrażanie posiadanego systemu wartości, własnej tożsamości; źródła postaw emocjonalnych – efekt ekspozycji ( Zajonc), warunkowanie klasyczne i instrumentalne.


Siła postawy
• TESTER, 1993: Silne postawy są genetycznie uwarunkowane, np. na bazie wrodzonych preferencji co do bodźców przyjemnych czy awersji do bodźców przykrych
• BONINGER i inni, 1995: Postawy silne dotyczą spraw, które mają bezpośredni wpływ na dobro jednostki; pozostają w relacji do wartości cenionych przez jednostkę; są ważne dla osób bliskich
• Postawy są silniejsze, jeśli:
- Jednostka jest dobrze poinformowana co do obiektu postawy;
- Jeśli informacje są zdobyte poprzez własne doświadczenie
- Jeśli postawy są łatwo dostępne w świadomości.

Postawy a Zachowanie
Postawy nie zawsze determinują zachowanie, może jednak wpływać, jeśli jest silna i jest specyficzna ze względu na dane zachowanie.

Teoria planowanego zachowania ( AJZEN, 1991 r.)
Model związku między Postawą a Zachowaniem, w którym normy społeczne funkcjonują jako główny czynnik pośredniczący.
Bezpośrednim czynnikiem determinującym zachowanie jest intencja zrealizowania bądź nie zrealizowania danego zachowania. Intencja wykonania zachowania jest determinowana przez: postawę wobec danego zachowania; subiektywne normy; spostrzeganą kontrolę behawioralną.
Postawa wobec danego zachowania jest funkcją oczekiwań ( przekonań) co do tego, że dane zachowanie odniesie określony skutek oraz wartości związanych z tymi skutkami.
Normy subiektywne – ocena prawdopodobieństwa tego, iż osoby znaczące oczekują danego zachowania – są uwarunkowane sądami normatywnymi oraz motywacją do podporządkowania się oczekiwaniom.
Spostrzegana kontrola behawioralna to przewidywanie, jak łatwo/ trudno jest wykonać dane zachowanie.

Zmiana Postaw
Perswazja  proces zmiany postaw ( kształtowania nowych, zmieniania starych)
Zmiana postaw odbywa się w procesie komunikowania się z a pomocą komunikatów perswazyjnych.
Komunikaty perswazyjne:
• Komunikat przekonujący do zajęcia stanowiska w danej sprawie.
• Komunikaty przekazywane są w postaci słowa mówionego, słowa pisanego, obrazu,
• Niektóre komunikaty doprowadzają do zmiany postaw, inne – nie.


Program Uniwersytetu Yale poświęcony badaniu zmiany postaw – badanie warunków, w jakich ludzie są najbardziej skłonni zmienić swoje postawy w odpowiedz na komunikaty perswazyjne; badacze koncentrują się na tym „kto mówi, co i do kogo”, to jest na źródle komunikatu, naturze komunikatu i naturze odbiorcy.
Kto: źródło komunikatu:
• Nadawcy wiarygodni ( np. ci z oczywistymi kompetencjami) są bardziej skuteczni niż nadawcy mało wiarygodni
• Nadawcy atrakcyjni ( wygląd fizyczny, cechy osobowości) są bardziej skuteczni w perswazji niż nadawcy nieatrakcyjnie
Co: charakter komunikatu:
• Ludzie są bardziej podatni na oddziaływanie komunikatu, który nie jest spostrzegany jako specjalnie przygotowany w celu wywarcia na nich wpływu
• Kiedy odbiorcy ogólnie popierają twoje stanowisko, to najlepiej zastosować komunikat jednostronny ( taki, który prezentuje tylko argumenty wspierające). Jeśli audytorium nie zgadza się z twoim stanowiskiem, to najlepiej przedstawić komunikat dwustronny, a następnie zbić argumenty, które się w opozycji do twojego stanowiska.
• Czy najlepiej wygłosić swoje argumenty przed czy po kimś, kto opowiada się za przeciwstawnym stanowiskiem? Jeśli obie argumentacje mają być przedstawione bezpośrednio jedna po drugiej, a później upłynie pewien czas, nim słuchacze podejmą decyzję, to najlepiej wystąpić w pierwszej kolejności ( efekt pierwszeństwa). Jeśli między pierwszą a drugą prezentacją jest przerwa, a słuchacze podejmują decyzję bezpośrednio po drugiej prezentacji, to najlepiej wystąpić w drugiej kolejności ( efekt świeżości).
Do kogo: cechy odbiorców:
• Audytorium, którego uwaga jest rozproszona w czasie prezentacji komunikatu perswazyjnego, będzie bardziej podatne na perswazję niż audytorium, którego uwaga jest skupiona
• Ludzie są szczególnie predysponowani do zmiany postaw we „wrażliwym” okresie tj. 18 do 25 roku życia. poza tym przedziałem wieku nasze postawy są bardziej stałe i odporne na zmiany

Teorie zmian postaw
1. Procesualny model perswazji – WILLIAM McGUIRE- w myśl tego modelu, ostateczny efekt komunikatu perswazyjnego zależy od co najmniej pięciu etapów jego przetwarzania: uwagi, zrozumienia jego treści, ulegania jego argumentom, utrzymywania tej zmienionej postawy i wykorzystania jej we własnym zachowaniu odbiorcy komunikatu.
2. Model reakcji poznawczych – zakłada, że odbierając przekaz ludzie aktywnie go konfrontują z własnymi dotychczasowymi poglądami i wiedzą na temat danej kwestii. Treść tych reakcji poznawczych ( myśli i sądów), które mogą być przychylne lub nieprzychylne dla przekazu, wyznacza zmianę postawy. Model zakłada, że zmiana zmian postaw jest uwarunkowana jednocześnie ilością reakcji poznawczych i ich przychylnością dla przekazu.
3. Teorie dwutorowości perswazji – model ten zakłada, że zmiana postawy może dojść do skutku dwoma różnymi torami – centralnym i peryferyjnym ( PETTY i CACIOPPO, 1986):
• Strategia centralna: kiedy ludzie myślą krytycznie o treści komunikatów i są pod wpływem siły i jakości argumentów (np. analizowanie programu wyborczego kandydata na prezydenta).
Komunikat perswazyjny przetwarzany centralnie ( systematycznie) ma większy wpływ, jeśli:
- jest łatwiejszy do zrozumienia
- może być łatwiej zapamiętany
- stymuluje raczej ocenę pozytywną niż negatywną
- zawiera silne argumenty
• Strategia peryferyczna: kiedy ludzie nie myślą krytycznie o treści komunikatów, lecz koncentrują się na innych wskazówkach ( najbardziej dostępnych lub wyrazistych, np. koncentracja na życiu prywatnym kandydata)
Przetwarzanie peryferyczne jest oparte na informacjach nieistotnych i/lub na używaniu prostych heurystyk ( np. atrakcyjności). Odbiorca zamiast próbować zrozumieć i przemyśleć komunikat, opiera się na powierzchownych wskazówkach. Strategia peryferyczna występuje wtedy, gdy odbiorca nie ma motywacji do logicznej analiz komunikatu, albo nie jest w stanie tego uczynić ( nie chce lub nie może).
Jest skuteczna, gdy brane są pod uwagę czynniki takie jak:
- reputacja źródła komunikatu
- atrakcyjność osoby nadającej komunikat
- szybkość i płynność mówienia
- długość komunikatu, obecność informacji statystycznych
- gdy komunikat wywołuje zadowolenie publiczności
- gdy większość ludzi popiera dane stanowisko
- gdy mówca prezentuje stanowisko wbrew swoim interesom
- także obserwacja własnego zachowania,

Jeśli sprawa dotyczy rzeczy dla nas ważnych, angażujemy się w przetwarzanie centralne.
Efekt śpiocha (HOVLAND)– odroczony w czasie perswazyjny efekt źródła niewiarygodnego – oddzielenie komunikatu od jego źródła – efekt znika, gdy przypomni się źródło.
Efekt bumerangowy – przekazy (silne argumenty) podpisane przez nadawców mało kompetentnych mogą wywoływać zmiany w kierunku odwrotnym do zamierzonego.
Komunikaty emocjonalne- wysoki poziom wzbudzanego lęku nie wpływa na zmianę postaw – ostateczny efekt zależy od siły argumentów, ich logiki; od tego, czy komunikat mówi też o sposobach, jak uniknąć zagrożenia.
Emocje pozytywne podnoszą efektywność perswazji, aktywizują peryferyczną ścieżkę przetwarzania – pozytywny stan emocjonalny rozprasza, obniża zdolność do myślenia krytycznego.
Zmiana postawy jest trwalsza, jeśli jest zainspirowana własnym zachowaniem, niż jeśli wynika z bycia pasywnym odbiorcą komunikatu perswazyjnego.
Brak spójności między przekonaniami, również między przekonaniami a zachowaniami, ( dysonans poznawczy – FESTINGER) wywołuje napięcie, które jednostka stara się zredukować. Jeśli sprzeczne z postawami zachowania są trudne do „odwrócenia” czy zanegowania, napięcie łatwiej może być zniesione przez zmianę postawy ( przekonań), a nie przez zmianę zachowania.
Jeśli nie ma wystarczającego usprawiedliwienia dla zachowania sprzecznego z postawą, występuje tendencja do zmiany postawy.
Dysonans między włożonym wysiłkiem a uzyskanym wynikiem wywołuje tendencję do zmiany postawy wobec wyniku.
Teoria reaktancji – koncepcja wedle, której zagrożenie wolności wyboru określonego zachowania powoduje wzbudzenie nieprzyjemnego stanu przeciwstawiania się; ludzie mogą zredukować ten stan, angażując się w zagrożone zachowanie.



Literatura:
Aronson – psychologia społeczna. Serce i umysł ( rozdział Cool.
Wojciszke – człowiek wśród ludzi ( zmiana postaw 212 – 246)
Wykłady z psychologii społecznej – Kwiatkowska.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Śro 7:08, 28 Lut 2007    Temat postu:

Jessica Alba In Anal Action Movie!
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Potard7




Dołączył: 12 Mar 2007
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 16:05, 12 Mar 2007    Temat postu:

Carmen Electra Giving A Head And Taking A Load!
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin