Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nowe pyt.26

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anka




Dołączył: 07 Paź 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 11:11, 07 Lis 2008    Temat postu: Nowe pyt.26

Jakie są wady i zatety planu badawczego z powtarzanym pomiarem?

Plan eksperymentalny umożliwia poddanie każdej osoby z próby oddziaływaniom eksperynentalnym we wszystkich warunkach, tzn. jeżeli badacz chce dokonać oceny wpływu czynnika A (np "lek") o p wartościach (dawki lub okresy podawania leku) na zmienną zależną ("poziom lęku") u pacjentów z depresją, to badaniemusi być tak zaplanowane i przegrupowane, by każdy pacjent był poddany oddziaływaniu leku redukującego lęk w kolejnych p okresach. Plany, które zakładają taki tryb postępowania badawczego noszą nazwę planów z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej. Mogą to być plany jednoczynnikowe zakładające powtarzanie pomiarów albo plany wieloczynnikowe.
powtarzanie pomiarów oznacza tylko jeden pomiar zmiennej zależnej na wszystkich p poziomach czynnika A czy kombinacji poziomów pq czynników A i B itd. przeprowadzonych na jednej osobie badanej.
Najbardziej podstawowe plany z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej:
1. plan jednoczynnikowy (A) z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej (n=1)
2. plan dwuczynnikowy (AB) z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej w obrębie czynnika B (n>1)

Zalety:
Badacz może kontrolować wpływ zmiennych ubocznych na zmienną Y poprzez dobór do grup porównawczych osób o tych samych wartościach zmiennych ubocznych, np. wieku, płci, miejsca zamieszkania, wykształcenia itp. Przy zmiennych tu wymienionych badacz nie będzie miał większych problemów z takim dobraniem osób, by otrzymać jednorodne grupy. Niestety nie będzie to łatwe, jeżeli zmiennymi ubocznymi będą takie zmienne jak: iloraz inteligencji, samoocena, lęk, siła ego itp. Najlepszą metodą w takim wypadku będzie przeprowadzenie pomiarów zmiennej zależnej w tej samej grupie osób, kolejno na poszczególnych poziomach czynnika A. Będą to zatem porównania wewnątrzgrupowe. Poszczególne osoby będą poddawane oddziaływaniom eksperymentalnym w różnych warunkach. W ten sposób możemy uzyskać dużą jednorodność grup.

Wady:
Trudności techniczne jakie napotyka badacz przeprowadzający badanie eksperymentalne wg planów z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej na tych samych osobach. zasadniczo można wyróżnić 2 podstawowe trudności, które są konsekwencją tego, że każda osobabadana znajdzie się w p warunkach eksperymentalnych:
+ pomiary zmiennej Y nie będą niezależne. Będą one ze sobą w jakimś stopniu skolerowane i to jest główna przyczyna kłopotów metodologicznych badaczy sięgających po tego typu plany eksperymentalna.
+ w odniesieniu do niektórych zmiennych zależnych może wystąpić efekt sekwencujny, e. serii, e. przeniesienia, e. transferu, e. zmęczenia, e. wprawy czy e. wyuczenia. Wynik pomiaru zmiennej Y w odniesieniu do i-tego poziomu czynnika A może być zależny od wyniku pomiaru tej samej osoby w odniesieniou do poprzedzającego go i-1 poziomu. Zapewne "czas reakcji" jako zmienna zależna jest wolny od e. wyuczenia, ale rozwiązywanie tego samego testu korektorskiego w p warunkach - na pewno nie. Co prawda, można się pozbyć efektu serii, jeżeli sensowne i możliwe jest losowe eksponowanie poziomów czynnika A (losowy porządek ekspozycji poszczególnych warunków eksperymentalnych, inaczej mówiąc, poziomów czynnika A) każdej osobie badanej oddzielnie (zgodnie z drugą zasadą randomizacji). Jest to jednak niewygodne. Jeżeli mamy p=3 poziomy czynnika A, to badacz musiałby uwzględnić 3! (3 silnia: 1*2*3=6) możliwych porządków ekspozycji poziomów czynnika A (przy większej liczbiepoziomów czynnika A, staje się to jeszcze dużo bardziej skomplikowane).

Źródło: Brzeziński


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin