Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomo¶ciZaloguj się, by sprawdzić wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

18. Jak można wyja¶nić wpływ do¶wiadczeń wczesnodziecięcych

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomo¶ć
Maxivitt
Administrator



Doł±czył: 28 Lis 2005
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów

Sk±d: z nienacka

PostWysłany: Pon 17:48, 06 Lut 2006    Temat postu: 18. Jak można wyja¶nić wpływ do¶wiadczeń wczesnodziecięcych

Jak można wyja¶nić wpływ do¶wiadczeń wczesnodziecięcych na przebieg procesu rozwoju?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomo¶ć
kkarutek




Doł±czył: 24 Mar 2006
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 11:41, 04 Maj 2006    Temat postu:

Odpowiedź na to pytanie rozpocznę od krótkiej charakterystyki okresu rozwoju, o którym jest mowa.

Okres wczesnego dzieciństwa obejmuje przedział wiekowy od urodzenia do 3 r.ż. Wyodrębniamy w nim dwie fazy: pierwszą, przypadającą na 1. r.ż., która jest nazywana wiekiem niemowlęcym, oraz drugą, od 2 do 3 r.ż., określaną jako wiek poniemowlęcy.

0-1 rok życia (niemowlęctwo)
Pierwszy miesiąc życia to okres przystosowawczy do życia w nowym, pozamacicznym środowisku. Dziecko musi przystosować się do: zmian temperatury, nowego sposobu oddychania, nowego sposobu przyjmowania pokarmu i wydalania zbędnych produktów, w chwili urodzenia 3,37 kg i 51,2 cm, duża głowa z małą częścią twarzową stanowi 30 % masy ciała; długi tułów i krótkie kończyny, duży udział tkanki chrzęstnej w układzie kostnym. Ciemiączko duże (zarasta ok. 15 miesiąca), ciemiączko małe (zarasta w pierwszym kwartale życia), przyjmuje postawę leżącą asymetryczną. Leżąc na plecach zwraca głowę w jedną stronę a kończyny asymetrycznie (jedna wyprostowana – ta po stronie głowy a druga zgięta. U noworodek przewaga jest zginaczy nad prostownikami. Wszystkie odruchy u noworodka można podzielić na 2 grupy: wspólne dla noworodka i człowieka dorosłego, odruch źrenicowy, mrugania, ssania, połykania, odruch wydalania moczu i kału występujące tylko u noworodków i/lub niemowlęcia a zanikające lub patologiczne u człowieka dorosłego, np. odruch Babińskiego (unoszenie dużego palca przy podrażnieniu stopy, odruch toniczno-szyjny (wraz z odwróceniem głowy wyprostowują się kończyny po tej samej stronie a kurczą po przeciwnej, odruch Moro (unoszenie kończyn i przyciąganie ich do ciała w geście obejmowania, odruch chwytny ( zaciskanie dłoni na przedmiocie i mocne trzymanie tak, że można dziecko unieść i oderwać od podłoża), odruch marszu automatycznego,
naturalny rytm aktywności: snu i czuwania, noworodek głęboko śpi, jeśli regularnie oddycha a jego oczy nie poruszają się (8-9 godz. Na dobę); sen lekki szybkie ruchy gałek ocznych i nieregularny oddech; drzemie oczy otwarte, ale nieprzytomne; otwarte i przytomne oczy bierne czuwanie. Noworodki śpią 16-18 godz. na dobę. Możliwość odbierania bodźców przez noworodka: równowagi –kiedy płacze podniesienie uspokaja go, dotyku – dotknięcie okolicy ust wywołuje znieruchomienie, smaku – potrafi odróżnić smaki: słodki, słony, kwaśny i gorzki (lubi słodki), węchu – reaguje na zapach pewnych pokarmów tak samo jak dorosły.
Rozpoznaje zapach mleka matki może zlokalizować zapach i odwrócić się od nieprzyjemnych zapachów słuchu – preferuje dźwięki o czystych tonach różnicuje niemal wszystkie dźwięki mowy ludzkiej odwraca się w kierunku dźwięku preferuje dźwięki wysokie wypowiedzi z wysoką intonacją oraz głos swojej matki, wzroku – akomodacja wzroku i ostrość widzenia są ograniczone przygląda się i próbuje śledzić poruszający się obiekt widzenie kolorów nie jest jeszcze dobrze rozwinięte. Dzieci w 2-3 dobie życia zdolne są do naśladowania wyrazów mimicznych swoich opiekunów. W 2-3 tyg. patrząc na wyraz twarzy rodzica jak on wysuwa język, otwiera usta, zaciska wargi naśladują nie tylko ruchy mimiczne, ale także ruchy głowy.

2-3 rok życia
Po pierwszym roku życia następuje dalszy intensywny rozwój, dziecko jest większe i silniejsze. Podstawowym wydarzeniem jest opanowanie umiejętności stania i chodzenia. Dzięki temu znacznie większa część fizyczna własnego domu staje się mu dostępna, a przedmioty bardziej osiągalne. Intensywnemu rozwojowi podlega też mowa. Pozwala ona dziecku skuteczniej i bardziej precyzyjnie komunikować własne potrzeby. Świat ludzi i przedmiotów spostrzegany jest ortoskopicznie, tj z zachowaniem stałości wielkości, kształtu, czy barwy. Dziecko staje się równocześnie gotowe do opanowywania całego szeregu umiejętności społecznych związanych np. z samodzielnym jedzeniem przy pomocy sztućców, myciem się, ubieraniem.

Badaniami nad rozwojem człowieka parało się wielu badaczy. Poniżej opiszę te fragmenty ich teorii, które odnoszą się do interesującego nas okresu wczesnodziecięcego.

Kryzysy psychospołeczne wg E.H. Eriksona
Erikson podzielił całe życie człowieka na okresy ograniczone kolejnymi kryzysami rozwojowymi. Każdy taki kryzys wiąże się z doświadczaniem silnych negatywnych emocji. Z punktu widzenia dalszego rozwoju ważne jest, by został rozwiązany. I tak na okres wczesnodzięciecy przypadają następujące kryzysy:
1) zaufanie vs brak zaufania (wiek 0-1 rok) – osiągnięcie zaufania do matki lub innego opiekuna. Właśnie matka albo opiekun są kluczowym czynnikiem społecznym w rozwoju dziecka. Jeśli zatem opiekunowie odrzucą dziecko lub są niekonsekwentni, dziecko może spostrzegać świat jako niebezpieczny, pełen niegodnych zaufania i niewiarygodnych ludzi. O zaufaniu i przywiązaniu będzie jeszcze więcej w dalszej części tekstu.
2) Autonomia vs wstyd (wiek 2-3 lata) – osiągnięcie samokontroli i poczucia własnej odrębności. Dzieci musza się uczyć być autonomiczne – jeść i ubierać się samodzielnie, dbać o własną higienę; porażki w osiąganiu tej niezależności mogą zmusić dziecko do zwątpienia we własne zdolności i do poczucia wstydu. Dlatego tak ważne ze strony rodziców/opiekunów są cierpliwość i spokój oraz stanowcze acz łagodne wyrażanie oczekiwań wobec dziecka, dawanie mu emocjonalnego wsparcia (pochwały) i tłumaczenia skutków jego zachowania.

Fazy rozwoju wg Freuda
- oralna – ssanie, gryzienie (agresja), mlaskanie. W tym czasie powstaje Ego. Zafiksowanie na tym etapie powoduje w przyszłości rozwój uzależnień (zwłaszcza palenie tytoniu, objadanie się), bierność i łatwowierność.
- analna (trening czystości), 2-3 r.ż – popęd wędruje na drugi koniec przewodu pokarmowego, wydalanie jako źródło przyjemności, konflikt między ID a tym co mówi otoczenie może być źródłem skąpstwa, uporu ale też zorganizowania (gdy dziecko było karane za wydalanie nie w tym miejscu i czasie), gdy było chwalone – rozwój twórczości,.

Teorie przywiązania
Badania J.Bowlby’ego wykazały, że emocjonalne więzi międzyludzkie są podstawowym składnikiem natury ludzkiej, a w pierwotnej formie można je zauważyć już u noworodka. Takie związki w początkowym okresie są na wagę życia, gdyż zapewniają dziecku opiekę. W późniejszych latach zaś wpływają na rozwój danego młodego osobnika. Podtypem więzi uczuciowych jest przywiązanie, gdzie mamy do czynienia z poczuciem bezpieczeństwa jednostki. Stąd możemy mówić o przywiązaniu dziecka do rodzica, a nie odwrotnie. Aby taka więź mogła się wykształcić, konieczny jest nie tylko bliski kontakt rodziców z dzieckiem, ale przede wszystkim synchronizacja, która pozwala zarówno dziecku, jak i rodzicom nauczyć się reagowania w odpowiedni sposób na zgłaszane potrzeby.
M.Ainsworth różnicuje przywiązanie na:
- bezpieczne – dziecko z łatwością znosi rozłąkę z opiekunem, szybko angażuje się w badanie otoczenia; w poczuciu zagrożenia aktywnie poszukuje kontaktu i łatwo je uspokoić, nie unika kontaktu zainicjowanego przez matkę. Podstawowym czynnikiem bezpiecznego przywiązania jest akceptacja i gotowość reagowania rodziców na sygnały dziecka.
- pozabezpieczne/unikania – dziecko unika kontaktu z matką, tudzież go nie poszukuje. Nie stawia matki nad obcymi;
- pozabezpieczanie/ambiwalencji – dziecko wykazuje niewielkie zainteresowanie badaniem otoczenia, jest nieufne wobec obcego. Boi się, gdy jest oddzielone od matki, ale nie uspakaja się po jej powrocie. Modele pozabezpieczne pojawiają się najczęściej gdy dziecko było obiektem nadużyć i w rodzinach, w których rodzice pielęgnują w sobie nierozwiązane konflikty wynikające z urazów wyniesionych z dzieciństwa. Struktura ambiwalentna jest najczęściej spotykana w rodzinach, gdzie kontakt z matką nie jest ciągły lub jest tylko pozorny.
Jakie są długoterminowe konsekwencje przywiązania bezpiecznego i pozabezpiecznego? Badania wykazały, że dzieci uznane za bezpiecznie przywiązane do matek w dzieciństwie są później bardziej towarzyskie, bardziej pozytywnie nastawione do swoich przyjaciół i rodzeństwa, są mniej agresywne i kłótliwe, bardziej empatyczne i dojrzałe emocjonalnie. W wieku młodzieńczym posiadają więcej umiejętności społecznych, zawiązują więcej umiejętności społecznych, częściej brani są za przywódców i mają wyższe poczucie własnej wartości. Ci z przywiązaniem pozabezpiecznym nie tylko nawiązują słabsze przyjaźnie, ale również szybciej stają się aktywni seksualnie, choć częściej przytrafiają się im związane z tym niebezpieczne przygody.

Naśladownictwo lub imitacja jest to jeden z procesów uczenia sie zachowań i działań, w wyniku którego jednostka naśladująca internalizuje wzory kulturowe. Proces ten występuje zarówno u ludzi, jak i innych zwierząt, np. u ptaków. W przypadku ludzi jest to typowe zjawisko zachodzące podczas socjalizacji pierwotnej, gdy dzieci naśladują gesty, słowa czy ton głosu znaczących innych.
Z procesem naśladownictwa wiąże się m.in. nauka mówienia. Dziecko około 2-3 miesiąca zaczyna wymawiać samogłoski (typu uuuuu), a około 6-7 miesiąca zaczyna gaworzyć. Dopiero około 13 miesiąca mogą się pojawić pierwsze słowa, lub dźwięki wyrazopodobne. Ważne przy tym jest to, że dziecko okresie gaworzenia wydobywa z siebie wszelkie kombinacje dźwięków i sylab, nawet takich, które nie występują w jego rodzimym (czyli słyszanym od rodziców) języku. Jednak ok. 9 miesiąca zaczyna ograniczać zestaw dźwięków do zestawu, do jakiego mają dostęp. Ciekawych obserwacji dostarczyło badanie nad dziećmi rodziców głuchoniemych. Dzieci takie obcują od pierwszych dni życia zarówno z językiem migowym, jak i mówionym – słyszanym w kontaktach z resztą świata. Okazało się, ze u dzieci takich równocześnie pojawiały się dźwięki mówione jak i odruchu migowe i około 13 miesiąca pojawiało się słowo mówione i znak referencyjny (czyli określający w języku migowym słowo). Ta zbieżność kolejności stanowi silny argument na to, że dziecko jest przez naturę niejako poinstruowane, by nauczyć się języka w jakiejkolwiek formie, i kontakty z rodzicami i osobami bliskimi dają bodziec do tego, żeby się nauczyć odpowiedniej formy komunikacji.
Jeśli chodzi o naukę języka w odpowiednim momencie rozwoju (czyli we wczesnym dzieciństwie) to przypomina mi się słynny „eksperyment” z dzieckiem (niestety nie pamiętam imienia), które pierwsze lata życia spędziło odizolowane od świata, przez co nie nauczyło się mówić. Mimo ciężkiej pracy lekarzy i psychologów nad procesem socjalizacji tego dziecka, nauczenie go mówienia było prawie niemożliwe. Stąd wniosek, że pewnych zachowań i odruchów musimy się uczyć w narzuconym przez naturę momencie, by mogły się one prawidłowo rozwinąć.


Jakie są jeszcze inne czynniki, które występując w okresie wczesnodziecięcym mogą mieć wpływ na dalszy rozwój dziecka?
Czynniki, które wymienię poniżej odnoszą się już bardziej do dzieci w okresie 2-3 roku życia. Są to zatem m.in.
- nadmierna kontrola ze strony opiekuna/rodzica – czyli zbytnie narzucanie swojej woli dziecku, np. nakazywanie dziecku, kiedy ma się wypróżnić, albo podnoszenie dziecka na ręce gdy zbyt wolno idzie na spacerze (a nie potrafi chodzić szybciej), ciągłe krytykowanie dziecka lub porównywanie ze starszym rodzeństwem. Prowadzi to do rozwinięcia się u dziecka poczucia zwątpienia w to, że jego potrzeby są ważne i dostrzegane, rodzi to w dziecku nieufność do otaczającej go rzeczywistości, może skłonić do odwrócenia się od niej (autyzm). Może też prowadzić do zahamowania aktywności dziecka.
- niedostateczna kontrola – czyli duża łagodność, niskie wymagania i niekonsekwencja (tzw. wychowanie bezstresowe). Może prowadzić do poczucia bezradności i nieradzenia sobie z silnymi emocjami.
- narodziny rodzeństwa – gdy przyjście na świat młodszego dziecka wiąże się z przeniesieniem uwagi ze starszego na młodsze, może to w przyszłości prowadzić do rozwinięcia się poczucia bezsilności lub przesadnej samowoli.
- niepełnosprawność dziecka – gdy rodzice nie zdają sobie sprawy z ograniczeń i stawiają zbyt wygórowane względem dziecka wymagania, może to prowadzić do skutków takich jak nadmierna kontrola.


Bibliografia:
Bee H. Psychologia rozwoju człowieka. Str.104-231
Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju
Internet


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomo¶ć
Ania S.
Go¶ć






PostWysłany: Czw 16:34, 15 Cze 2006    Temat postu:

Człowiek od pocz±tku życia wchodzi w aktywne interakcje ze swym otoczeniem społecznym, od pocz±tku ujawnia swój specyficzny, charakterystyczny tylko dla siebie wzorzec funkcjonowania „wymuszaj±c” odpowiednie zachowania na opiekuj±cych się nim osobach i „doprowadzaj±c” do tego, iż już w pierwszych tygodniach jego życia powstaje szczególna więĽ ł±cz±ca go ze ¶wiatem. Zatem w procesie tej trwaj±cej od pocz±tku życia wymiany zachodzi proces dopasowywania się człowieka do wzoru zachowania opiekunów i jednocze¶nie proces dopasowywania się działań opiekunów do wzoru aktywno¶ci człowieka. Obie strony s± w tej interakcji aktywne, obie nawzajem formuj± swoje zachowania, a także oczekiwania. Rozwój można więc uznać za wspólne przedsięwzięcie ludzi – w pocz±tkowym okresie życia – dziecka i dorosłego, a potem za efekt kontaktów w rożnym wieku.
Ważny wpływ na przebieg rozwoju dziecka, a póĽniej dorosłego człowieka oprócz czynnika biologicznego również ¶rodowisko. A więc struktura rodziny, rola i efekty postępowania wychowawczego rodziców wobec dziecka, pozycja zawodowa rodziny, socjoekonomiczna. Ale również wpływ rówie¶ników, nauczycieli.
Różne struktury społeczne dostarczaj± dziecku odmiennych do¶wiadczeń i ukierunkowuj± jego rozwój. Rozwinęły się badania z jednej strony nad zwi±zkiem poziomu rozwoju dziecka z kolejno¶ci± jego urodzenia, wielko¶ci± rodziny, jej struktur±, jako¶ci± do¶wiadczeń edukacyjnych w wieku przedszkolnym i szkolnym, a z drugiej strony z umiejscowieniem rodziny w ¶rodowisku np. miejskim-wiejskim.
Rozwój człowieka uwarunkowany jest jego genotypem, który stanowi ¶rodowisko wewnętrzne, biologiczne. Okre¶la ono plan i możliwo¶ci rozwoju tej osoby w rożnych obszarach, wyznacza rodzaj tempo i dynamikę zmian, jakim podlega jej organizm, wszystkie jego układy, szczególnie centralny układ nerwowy, a także decyduje jakie potrzeby s± dla niej ważne i domagaj± się zaspokojenia w kolejnych etapach życia.
Sprawno¶ć funkcjonowania organizmu, a także prawidłowy przebieg procesu jego rozwoju zależ± od wielu czynników, ale szczególnego znaczenia nabieraj± te, które działaj± we wczesnych okresach życia dziecka , tj. w okresie prenatalnym i postnatalnym. Dopiero pojawiaj±ce się, rozwijaj±ce i doskonal±ce swe funkcje narz±dy i układy s± bowiem bardzo podatne na działanie rozmaitych czynników, także tych uszkadzaj±cych je. D.R. Shaffer podaje, iż największe prawdopodobieństwo powstania poważnych zaburzeń strukturalnych, wywołanych działaniem czynników szkodliwych, przypada na okres od 3 do 8 tygodnia życia. Niektóre jednak organy i wykształcaj±ce się czę¶ci ciała dziecka pozostaj± wrażliwe na działanie teratogenów przez całe 9 miesięcy życia płodowego.
Wpływ nacisków biologicznych na rozwój, a więc tworzenie specyficznego kontekstu rozwoju jednostki, ważnymi okresami intensywnych, ale i powszechnych zmian s±:
okres prenatalny, niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (od poczęcia do narodzin i wiek 0-3 lata), kiedy to dziecko gwałtownie i w krótkim czasie się zmienia, przybiera na wadze, wzrasta, i opanowuje wszystkie niezbędne sprawno¶ci, daj±ce- na poziomie podstawowym – niezależno¶ć fizyczn± i społeczn± od otoczenia w zaspokajaniu swych potrzeb np. chodzenie, sięganie. Te wszystkie osi±gnięcia rozwojowe znacznie poszerzaj± przestrzeń życiow± dziecka, ale też wi±ż± się z czynnikami ryzyka, takimi jak większe prawdopodobieństwo uszkodzenia ciała, ale także zakazy i ograniczenia wprowadzane przez dorosłych ze względu na bezpieczeństwo dziecka, odczuwane jako przykre, bo hamuj±ce jego naturaln± aktywno¶ć.
Drugi układ odniesienia dla analizy rozwoju człowieka to kontekst zewnętrzny, tj. otoczenie fizyczne i ¶rodowisko społeczne, w tym ¶rodowisko wychowawcze.
Dziecko podlega bezpo¶redniemu fizycznemu oddziaływaniu swojego otoczenia, tzn. otoczenie zostaje odpowiednio ustrukturowane przez drugiego człowieka i to w taki sposób, aby prowokować jednostkę do podejmowania jednych działań i zaniechania innych.
Pierwszy rodzaj oddziaływań ma na celu jedynie podtrzymanie już tocz±cego się procesu zmian rozwojowych. Aktywno¶ć osób z otoczenia sprowadza się tutaj do tworzenia jednostce optymalnego kontekstu działania, np. poprzez organizację przestrzeni czy czasu i dostarczenie odpowiednich przedmiotów oraz powstrzymywanie się od bezpo¶redniej ingerencji w tok jej działań.
Celem drugiego procesu oddziaływań jest zmiana tempa dokonywania się zmian rozwojowych przez podejmowanie działań b±dĽ je przy¶pieszaj±cych, facylituj±cych (ułatwiaj±cych), b±dĽ hamuj±cych, opóĽniaj±cych. Przykładem oddziaływań przy¶pieszaj±cych może być wzmożenie stymulacji okre¶lonego typu kierowanej od niemowlęcia, odpowiednie zaprogramowanie dnia jego aktywno¶ci, dostarczanie dodatkowych informacji. Cecha wspóln± tych wszystkich działań jest wspieranie aktywno¶ci już podjętej przez jednostkę, tworzenie optymalizacji przebiegu realizowanego zadania i maksymalizacji uzyskiwanych efektów. Nie zawsze jednak działania takie rzeczywi¶cie sprzyjaj± rozwojowi jednostki, np. obarczanie dziecka obowi±zkami ponad jego siły rzeczywi¶cie przyczynia się do nabywania nowych kompetencji, ale wi±że się z ryzykiem przeci±żenia jego układu nerwowego. Co może prowadzić do zaburzeń w dalszym etapie rozwoju.
Przykłady działań hamuj±cych przemiany rozwojowe to w skrajnym przypadku deprywacja sensoryczna, emocjonalna, poznawcza czy społeczna –wybiórczo w zakresie jakiej¶ modalno¶ci (np. w sytuacji hospitalizacji dziecka ograniczanie kontaktów z nim tylko do sytuacji wykonania konkretnych zabiegów) lub globalnie (opuszczanie dziecka).
Trzeci rodzaj oddziaływań ¶rodowiska zewnętrznego – via inni ludzie - ma na celu zmianę dotychczasowego kierunku działania jednostki i poprzez to zmianę toku jego rozwoju. Przykładem działań tego typu s± np.: zachęcanie dziecka do podejmowania nowych działań, do odkrywania, eksperymentowania itp. Ale trzeba z dzieckiem współpracować.
Każdy człowiek, w każdym wieku przeżywa jaki¶ kryzys, również dzieci w najmłodszych latach swojego życia. Wg Wygotskiego, w toku rozwoju w okresie dzieciństwa, s± następuj±ce:
· Kryzys narodzin: zwi±zany z nagł± zmian± warunków rozwoju, przede wszystkim w obszarze rozwoju fizycznego (np. spadek wagi)
· Kryzys 1roku życia: zwi±zany głównie z opanowywaniem lokomocji i mowy, daj±ce podstawy niezależno¶ci fizycznej i społecznej od otoczenia
· Kryzys 3 roku życia: zwi±zany z kształtowaniem się woli, ujawniaj±cy się poprzez krn±brno¶ć, opór, negatywizm, samowolę. Je¶li ten kryzys przebiega w formie łagodnej, to efektem jest zahamowanie rozwoju woli i efektywnej strony osobowo¶ci dziecka w następnym okresie rozwoju.
· Kryzys 6/7 roku życia: zwi±zany z pojawieniem się tzw. momentu intelektualnego, objawiaj±cy się poprzez załamanie równowagi psychicznej, zmienno¶ć nastroju, zaburzenia woli, a także poprzez wzrastaj±c± samodzielno¶ć dziecka czy zmieniaj±cy się na korzy¶ć jego stosunek do innych dzieci.
· Kryzys 12/13 roku życia: zwi±zany z procesami dojrzewania seksualnego, widoczny w takich zjawiskach jak spadek osi±gnięć, pogorszenie sprawno¶ci my¶lenia, osłabienie zainteresowań, ale również przej¶cie od my¶lenia konkretnego i obrazowego do dedukcyjnego.
Opracowano na podstawie: Anna Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomo¶ć
Go¶ć







PostWysłany: Sob 18:27, 17 Mar 2007    Temat postu:

Nicole Kidman Blowjob!
[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin