Autor Wiadomość
anka
PostWysłany: Śro 12:38, 29 Paź 2008    Temat postu:

Źródło: Strelau
anka
PostWysłany: Śro 12:33, 29 Paź 2008    Temat postu: Nowe pytanie 15.

Style poznawcze i ich cechy charakterystyczne, rodzaje i rola w funkcjonowaniu człowieka.

Styl poznawczy to preferowany sposób funkcjonowania poznawczego, odpowiadający indywidualnym potrzebom jednostki (nie umiejętności!).
Wyróżniamy następujące style:
1. refleksyjność – impulsywność
2. zależność – niezależność od pola
3. abstrakcyjność – konkretność
4. style poznawcze w koncepcji Steinberga.

Refleksyjność – impulsywność (Kagan) ujawnia się w sytuacjach rozwiązywania problemów poznawczych. Definiowany jest przy użyciu 2 wskaźników: szybkości znajdowania rozwiązań i ich poprawności.
Impulsywność to tendencja do szybkiego udzielania odpowiedzi i popełniania wielu błędów.
Refleksyjność to tendencja do długiego namyślania się i popełniania niewielu błędów.
Inna nazwa refleksyjności – impulsywności to tempo poznawcze.
R.-I. określa:
• stopień kontroli sprawowanej przez człowieka nad własnym funkcjonowaniem poznawczym: R. – silna skłonność do kontroli; I. – beztroska, tendencja do zadawalania się pierwszym lepszym rozwiązaniem
• sposób definiowania przez człowieka kompetencji poznawczych: czy liczy się dla niego bardziej szybkość czy poprawność rozwiązania
• stopień tolerancji na odroczenie wzmocnienia, kt jest znalezienie rozwiązania: I. – preferowanie wzmocnień szybkich; R. – wzmocnień maksymalnie dużych, nawet gdy są odroczone.
• Stopień tolerancji ryzyka poznawczego: I. – wysoki, R. – niski
• Strategię poszukiwania informacji: R. – preferowanie strategii systematycznej; I. – poszukiwań chaotycznych.

Zależność – niezależność od pola (Witkin) określa stopień, w jakim spostrzeganie determinowane jest przez ogólną organizację pola percepcyjnego.
Zależność od pola – to tendencja do spostrzegania globalnego (całościowego), w kt części doświadczane są jako spojone z całością.
Niezależność od pola – skłonność do „przełamywania” zastanej organizacji pola percepcyjnego, do wyodrębniania poszczególnych części i spostrzegania ich jako względnie niezależnych od całości.
Niezależny od pola styl to styl analityczny; zależny – globalny.

Abstrakcyjność – konkretność (Goldstein i Scheerer) określa preferencje dotyczące poziomu ogólności stosowanych kategorii poznawczych.
Abstrakcyjność – nasilenie orientacji zadaniowej; z umiejętnością koordynowania i wykorzystywania wielu różnych informacji przy rozwiązywaniu problemów; elastyczność myślenia. To styl wyobrażeniowy.
Konkretność – wykonywanie zadań prostych. To styl pojęciowy.

Style Sternberga.
Człowiek w różnych okresach życia i w różnych sytuacjach może ujawniać różne style funkcjonowania. Sternberg zamiast style poznawcze używa określenia style myślenia, są to preferowane sposoby myślenia, decydujące o tym, jak jednostka dysponuje posiadanymi zasobami poznawczymi. S. zakłada, że istotną rolę w funkcjonowaniu intelektualnym odgrywają metaloznawcze procesy kontrolne i decyzyjne, nadzorujące przebieg pozostałych procesów poznawczych. Wymiary stylu dotyczą poszczególnych aspektów procesu kierowania przez człowieka własną aktywnością poznawczą.
13 stylów myślenia Sternberga:
• legistrator – tendencja do samodzielnego strukturalizowania problemów i planowania własnych działań
• wykonawca – lubi sytuacje już ustrukturalizowane, jest dobrym realizatorem planów stworzonych przez innych
• sędzia – skłonny jest do myślenia analitycznego; zestawianie i porównywanie danych; ocenianie efektów działań innych ludzi, ich samych
• monarchiczny – koncentruje się na jednym celu naraz
• hierarchiczny – skłonny zajmować się kilkoma sprawami naraz, nadając im różną wagę, do kt dostosowuje czas i wysiłek
• oligarchiczny – tendencja do podejmowania w tym samym czasie różnych zadań traktowanych jako równie ważne
• anarchiczny – skłonność do działań przypadkowych, unikanie planowania
• globalny – abstrakcyjność i nieprzywiązywanie wagi do szczegółów
• lokalny – preferowanie problemów konkretnych; drobiazgowość i pragmatyzm
• introwertywny – w porównaniu z ekstrawertywnym cechuje się silniejszą orientacją zadaniową i preferowaniem pracy w pojedynkę
• ekstrawertywny
• postępowy – poszukiwanie nowości, skłonność do modyfikowania swoich sposobów działania; dobrze czuje się w sytuacjach niejasnych i wieloznacznych
• konserwatywny – niechęć do zmian i wykraczania poza ustalone procedury; unikanie niejednoznacznych sytuacji.
1-3 odnosi się do funkcji czynności intelektualnych (ustalania zasad, reguł, realizowania działań
4-7 dotyczy strategii rozkładania zasobów poznawczych na realizację poszczególnych zadań
8-9 dotyczy poziomu ogólności, na jakim rozpatruje się problemy poznawcze
10-11 dotyczy zasięgu (orientacja „do wewnątrz” vs „na zewnątrz”)
12-13 dotyczy otwartości na zmiany
Znaczenie stylów myślenia polega na tym, że pośredniczą one między zdolnościami człowieka a ich realizacją w rzeczywistym funkcjonowaniu. Są obok zdolności ważnymi wyznacznikami efektywności wykonywania różnego rodzaju zadań. Wartość poszczególnych stylów jest przy tym zróżnicowana w zależności od typu zadania – styl. który okazuje się korzystny w jednych sytuacjach, utrudnia radzenie sobie w innych, w kt pożądany jest styl odmienny.

Style poznawcze kształtują się już w dzieciństwie i pomimo zmian rozwojowych odznaczają się stosunkowo dużą stałością.
Refleksyjny – zadania konwergencyjne – wymagające staranności, analizy szczegółów, systematyczności
Impulsywny – zadania dywergencyjne – wymagające pośpiechu, szybkich decyzji, tolerowania ryzyka poznawczego
Niezależny od pola – selektywności, organizowania lub przeorganizowania danych, w sytuacji braku informacji zwrotnych
Zależny od pola – wymagające podporządkowania, współdziałania z innymi ludźmi
Abstrakcyjny – zadania złożone, wymagające radzenia sobie z niejednoznacznością
Konkretny – zadania proste.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group