pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna
->
Pytania i odpowiedzi
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
mgr SWPS
----------------
Pytania i odpowiedzi
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
anka
Wysłany: Pią 11:11, 07 Lis 2008
Temat postu: Nowe pyt.26
Jakie są wady i zatety planu badawczego z powtarzanym pomiarem?
Plan eksperymentalny umożliwia poddanie każdej osoby z próby oddziaływaniom eksperynentalnym we wszystkich warunkach, tzn. jeżeli badacz chce dokonać oceny wpływu czynnika A (np "lek") o p wartościach (dawki lub okresy podawania leku) na zmienną zależną ("poziom lęku") u pacjentów z depresją, to badaniemusi być tak zaplanowane i przegrupowane, by każdy pacjent był poddany oddziaływaniu leku redukującego lęk w kolejnych p okresach. Plany, które zakładają taki tryb postępowania badawczego noszą nazwę
planów z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej.
Mogą to być plany jednoczynnikowe zakładające powtarzanie pomiarów albo plany wieloczynnikowe.
powtarzanie pomiarów oznacza tylko jeden pomiar zmiennej zależnej na wszystkich p poziomach czynnika A czy kombinacji poziomów pq czynników A i B itd. przeprowadzonych na jednej osobie badanej.
Najbardziej podstawowe plany z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej:
1. plan jednoczynnikowy (A) z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej (n=1)
2. plan dwuczynnikowy (AB) z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej w obrębie czynnika B (n>1)
Zalety:
Badacz może kontrolować wpływ zmiennych ubocznych na zmienną Y poprzez dobór do grup porównawczych osób o tych samych wartościach zmiennych ubocznych, np. wieku, płci, miejsca zamieszkania, wykształcenia itp. Przy zmiennych tu wymienionych badacz nie będzie miał większych problemów z takim dobraniem osób, by otrzymać jednorodne grupy. Niestety nie będzie to łatwe, jeżeli zmiennymi ubocznymi będą takie zmienne jak: iloraz inteligencji, samoocena, lęk, siła ego itp. Najlepszą metodą w takim wypadku będzie przeprowadzenie pomiarów zmiennej zależnej w tej samej grupie osób, kolejno na poszczególnych poziomach czynnika A. Będą to zatem porównania wewnątrzgrupowe. Poszczególne osoby będą poddawane oddziaływaniom eksperymentalnym w różnych warunkach. W ten sposób możemy uzyskać dużą jednorodność grup.
Wady:
Trudności techniczne jakie napotyka badacz przeprowadzający badanie eksperymentalne wg planów z powtarzaniem pomiarów zmiennej zależnej na tych samych osobach. zasadniczo można wyróżnić 2 podstawowe trudności, które są konsekwencją tego, że
każda osoba
badana
znajdzie się w
p warunkach eksperymentalnych
:
+ pomiary zmiennej Y
nie będą niezależne
. Będą one ze sobą w jakimś stopniu skolerowane i to jest główna przyczyna kłopotów metodologicznych badaczy sięgających po tego typu plany eksperymentalna.
+ w odniesieniu do niektórych zmiennych zależnych może wystąpić efekt sekwencujny, e. serii, e. przeniesienia, e. transferu, e. zmęczenia, e. wprawy czy e. wyuczenia. Wynik pomiaru zmiennej Y w odniesieniu do i-tego poziomu czynnika A może być zależny od wyniku pomiaru tej samej osoby w odniesieniou do poprzedzającego go i-1 poziomu. Zapewne "czas reakcji" jako zmienna zależna jest wolny od e. wyuczenia, ale rozwiązywanie tego samego testu korektorskiego w p warunkach - na pewno nie. Co prawda, można się pozbyć efektu serii, jeżeli sensowne i możliwe jest losowe eksponowanie poziomów czynnika A (losowy porządek ekspozycji poszczególnych warunków eksperymentalnych, inaczej mówiąc, poziomów czynnika A) każdej osobie badanej oddzielnie (zgodnie z drugą zasadą randomizacji). Jest to jednak niewygodne. Jeżeli mamy p=3 poziomy czynnika A, to badacz musiałby uwzględnić 3! (3 silnia: 1*2*3=6) możliwych porządków ekspozycji poziomów czynnika A (przy większej liczbiepoziomów czynnika A, staje się to jeszcze dużo bardziej skomplikowane).
Źródło: Brzeziński
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin