pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna
->
Pytania i odpowiedzi
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
mgr SWPS
----------------
Pytania i odpowiedzi
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
anka
Wysłany: Śro 10:53, 29 Paź 2008
Temat postu: Nowe pytanie 18.
Omów wybrane poznawcze podejście do inteligencji.
Teoria komponentów
Stenberga ()
źródło: Sternberg.
Inteligencja
to możliwość korzystania z doświadczenia, używania procesów metapoznawczych (pr. metapoznawcze to rozumienie i kontrolowanie przez czlowieka jego procesów myślenia) do uczenia sie oraz zdolność adaptacji do otaczającego środowiska, które może wymagać przystosowań w zależności od warunków społecznych i kulturowych. (poznawcza def. inteligencji)
Teoria Stenberga.
Stenberg badał procesy przetwarzania inf. w zadaniach złożonych (np. analogie, uzupełnianie serii, sylogizmy). koncentrował sie na wykryciu, co taliego robią osoby, ktore efektywniej niż inni przetwarzają informacjie.
Sternberg wydzielił
komponenty inteligencji
- umysłowe procesy i strategie wykorzystywane przy wykonywaniu zadań, takie jak: przekładanie bodźca zmysłowego na reprezentację umysłową, przekształcanie jednej reprezentacji poznawczej w inną czy przekładanie reprezentacji poznawczej na reakcję ruchową.
w rezultacie analizy komponentów okazało sie , że ludzie rozwiązują zadania (oparte na analogiach itp) za pomocą kilku procesów składowych (komponentów), do których należą:
1. kodowanie elementów problemu
2. wnioskowanie - ustalanie relacji między co najmniej niektórymi elementami
3. przenoszenie tych relacji na inne elementy
4. stosowanie wywnioskowanych relacji do nowej sytuacji.
(Np. analogia: PRAWNIK: KLIENT:: LEKARZ: ....... odpowiedzi: a. PACJENT, b. MEDYCYNA. by rozwiązać to zadanie trzeba dokonać kodowania każdego elementu analogii - spostrzec go i wydobyć z pamięci inf. o nim. Następnie trzeba wywnioskować relację między prawnikiem a klientem. Następnie trzeba przenieść relację z pierwszej połowy analogii na drugą. wreszcie trzeba zastosować wykrytą analogię do znalezienia ostatniego elrmentu analogii)
Osoby o wyższej inteligencji dłużej kodują elementy zadania niż os mniej inteligentne, ale nadrabiają ten czas dzięki szybszemu wykonywaniu pozostałych komponentów.
Os bardziej inteligentne poświęcają więcej czasu na
planowanie globalne
- kodowanie problemu i formułowanie ogólnej strategii rozwiązania zadania, a mniej na
planowanie lokalne
- tworzenie i realizowanie strategii odnoszących sie do szczegółów zadania. powoduje to, iz wzrasta wówczas prawdopodobieństwo poprawności ogólnej strategii.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin