pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna
->
Pytania i odpowiedzi
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
mgr SWPS
----------------
Pytania i odpowiedzi
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
anka
Wysłany: Wto 9:21, 28 Paź 2008
Temat postu: Nowe pyt. 2
TEORIE ZMIAN POSTAW (STRELAU):
Teoria sądów społecznych.
(Sherif, Sherif i Nebergall, 1965) zakłada, że postawę człowieka wobec jakiegoś obiektu pojmować należy nie jako pojedynczy punkt na kontinuum ustosunkowania do tego obiektu (od stosunku skrajnie negatywnego do skrajnie pozytywnego), lecz jako charakterystykę trzech różnych przedziałów na tym kontinuum. Przedział pierwszy to obszar akceptacji, zawierający stanowisko, które najlepiej wyraża stosunek człowieka do obiektu postawy oraz wszystkie inne stanowiska również przezeń akceptowane. Obszar odrzucenia zawiera wszystkie te stanowiska wobec obiektu, które dany podmiot postawy uważa za niemożliwe do przyjęcia. Wreszcie obszar neutralności zawiera stanowiska neutralne z punktu widzenia podmiotu postawy, których on ani nie akceptuje, ani nie odrzuca.
Reakcja podmiotu na perswazję zależy od tego, w którym z wymienionych obszarów znajdzie się stanowisko oferowane w przekazie. Jeżeli stanowisko przekazu jest stosunkowo bliskie własnej postawie odbiorcy, to trafi ono do obszaru akceptacji. Występuje wówczas efekt asymilacji – stanowisko przekazu jest subiektywnie podciągane do własnej postawy odbiorcy (asymilowane do niej), czyli widziane przez odbiorcę jako bliższe jego postawie, niż to w istocie ma miejsce. W konsekwencji zmiana postaw pod wpływem takiego przekazu będzie niewielka. Jeżeli stanowisko przekazu jest stosunkowo dalekie od własnej postawy odbiorcy, to trafi ono do obszaru odrzucenia. Występuje wówczas efekt kontrastu – stanowisko przekazu jest subiektywnie przeciwstawiane własnej postawie odbiorcy, czyli widziane jest przezeń jako dalsze od jego postawy, niż to jest w istocie. W konsekwencji przekaz zostanie całkowicie odrzucony, a zmiana postaw pod jego wpływem będzie również niewielka.
Teoria sądów społecznych uwzględnia jedynie dwa wyznaczniki skuteczności perswazji – rozbieżność przekazu z własną postawą odbiorcy oraz ważność tejże postawy.
Procesualny model perswazji.
Znacznie szerszy zakres wyznaczników zmiany postaw został uwzględniony w procesualnym modelu perswazji sformułowanym przez McGuire’a (1985) i będącym kontynuacją wcześniejszych prac nad perswazją, prowadzonych przez grupę badaczy z Uniwersytetu Yale (Hovland i inni). W myśl tego modelu ostateczny efekt komunikatu perswazji zależy od co najmniej 4 etapów jego przetwarzania: uwagi, zrozumienia jego treści, ulegania jego argumentom i utrzymania tej zmienionej postawy w obliczu kontrpropagandy.
Pierwszym warunkiem skutecznego oddziaływania przekazu jest jego zauważenie przez odbiorcę. Warunkiem drugim jest zrozumienie jego komunikatów przez odbiorców (w przyp. masowego odbiorcy: lepiej rozumieją przekazy raczej proste niż złożone). Warunkiem 3 jest uleganie przekazowi, a więc akceptacja jego argumentów. Warunek 4 – utrzymanie zmienionej postawy i nieuleganie kontrpropagandzie.
Wystąpienie każdego kolejnego procesu uwarunkowane jest zaistnieniem poprzedniego. Prawdopodobieństwo wystąpienia każdego z nich jest dalekie od jedności, a prawdopodobieństwo każdego kolejnego procesu jest uzależnione od łącznego prawdopodobieństwa procesów poprzednich, dlatego też im dalszy etap, tym mniejsza szansa na jego pojawienie się. Najłatwiej zatem ściągnąć uwagę odbiorcy i sprawić, by nas zrozumiał, trudniej sprawić, by uległ naszym argumentom, a najtrudniej – by utrzymał zmienioną postawę.
Procesualny model perswazji cechuje się szerokim zakresem i plastycznością – pozwala wyjaśnić oddziaływanie wielu wyznaczników skuteczności perswazji, a także wytłumaczyć sprzeczne efekty tego samego czynnika, gdyż ta sama zmienna może w różny sposób wpływać na różne etapy perswazji.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin